Welke vlag op de boot

Algemene discussie over het Gardameer

Welke vlag op de boot

Berichtdoor admin » zo 11 jun 2006, 21:51

Beste,

Dit is het tweede jaar dat ik mijn eigen boot bij me heb. Ik heb alleen een nederlandse vlag maar ik zie een groot aantal boten waarbij de italiaanse en de eigen vlag gevoerd worden.

Is dit verplicht ? Kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?

Dank,
Peter

PS: Nog 3 weken .....
admin

Re: Welke vlag op de boot

Berichtdoor Gonnie » zo 11 jun 2006, 22:52

Voor zover wij weten en wij varen er al 6 jaar moet je zowel de nederlandse als de italiaanse vlag voeren
Gonnie

Berichtdoor daan » ma 12 jun 2006, 08:54

Is dat op een rubberboot ook verplicht?
daan

Berichtdoor Coco » ma 12 jun 2006, 11:39

Wij varen onder een piratenvlag het is maar net op welk gedeelte van het meer je vaart.
Coco

Berichtdoor Rick » ma 12 jun 2006, 13:53

Vlag van Italië en een vlag van land van herkomst! + verzekerings papieren moeten vertaalt zijn ;)
Rick

Berichtdoor Hans » ma 12 jun 2006, 14:43

Vlaggen bij schepen:

Een (geregistreerd) schip (een snelle rubberboot is dat ook, gezien het registratienummer) is volgens de internationale wetgeving een stukje Nederlands grondgebied. Dit maak je kenbaar door (achterop) een nederlandse vlag te voeren. Dit is niet alleen netjes, maar het heeft ook te maken met wetgeving. Aan boord gelden Nederlandse wetten. (Waarmee niet gezegd kan worden dat je dat rechten geeft om de lokale, Italiaanse, wetten te overtreden.) Dit is dus anders dan bij bijvoorbeeld je auto. Dat is gewoon blik, plastic en glas. Niks Nederlands.

Volgens goed gebruik toon je respect voor je gastland door een 'groetvlag' te voeren. Schepen doen dit al eeuwen lang.
Een groetvlag voer je in principe aan stuurboord (rechterzijde). Nooit op dezelfde plek als de nationale vlag.

Overigens worden in de meeste vaarreglementen in binnen- en buitenland uitzonderingen gemaakt voor kleinere bootjes (meestal een grens van ongeveer 7 meter). Deze hoeven vaak niet aan enig protocol te voldoen. Uitgezonderd natuurlijk 'snelle' motorbootjes die altijd een zichtbare registratie moeten hebben en vaak ook de correcte verlichting moeten kunnen voeren.

Overigens heeft de registratie van de (snelle) boot niets te maken met de verplichting tot vaarbewijzen. Het kenteken van je auto wil ook niet zeggen dat degene achter het stuur een rijbewijs heeft.

Vriendelijke groet,
Hans
Hans

Staat hierboven niet de informatie waar je naar op zoek bent, of heb je nog vragen?
Registreer jezelf (gratis en eenvoudig) en stel hier je vraag!

Keer terug naar GardameerForum.nl